Crowdfunding is ontstaan vanuit een financieringsbehoefte van ondernemers die moeilijk aan funding kunnen komen na de financiële crisis in 2008. Na deze crisis worden de regels voor het uitlenen van kapitaal door banken aangescherpt. Hierdoor word het voor relatief kleine bedragen (<250.000) moeilijk om aan de voorwaarden voor kredietverschaffing te voldoen.
Vooral voor start-ups zonder track record of opgebouwd vermogen is het zo goed als onmogelijk om nieuwe projecten te financieren. Deze ondernemers gaan op zoek naar alternatieven om aan financiering te komen.
In deze beginfase van hoe crowdfunding is ontstaan zijn dit over het algemeen vooral ondernemers in de creatieve en tech industrie die op basis van reward based crowdfunding hun financiering ophalen. Het bekendste project dat er tevens voor zorgde dat Kickstarter de huishoudnaam wordt voor crowdfunding is de Pebble smartwatch . Een project dat miljoenen weet op te halen met een product dat nog niet eens bestaat. Ongekend in die tijd.
Funding via internet
Maar wat heeft ervoor gezorgd dat crowdfunding zo snel wereldwijd is gegroeid? Internet. Een platform waarmee je een mijoenen publiek kan bereiken bestaat tot de tijd van internet niet. Een van de beste opties tot dan om aan massabereik te doen is met grote budgetten via pers en media te adverteren.
Dat is nu wel anders. Social media en internet heeft ervoor gezorgd dat wij allemaal uitgevers zijn van onze eigen content. Tegenwoordig hebben wij allemaal gratis verschillende online kanalen tot onze beschikking waarmee kunnen wij in potentie de hele wereld kunnen bereiken.
Bereik is in onze tijd daarom ook niet meer het probleem. Het is essentieel voor het succes van een crowdfunding campagne dat je exact weet hoe, waar en wanneer je de ‘crowd’ bereikt. Het internet heeft er dus voor gezorgd dat de wereld door middel van onder andere social media met elkaar in verbinding staat.