Hoe werkt crowdfunding?

Crowdfunding is een financieringsmethode waarbij een betrokken groep mensen gezamenlijk een project mogelijk maken door middel van individuele bijdrages binnen een beperkte periode. Deze bijdrages kunnen worden gedaan in verschillende vormen. Varierend van donaties tot een aandeel in het bedrijf.

De kracht van internet

Een van de aspecten wat crowdfunding zoals we het kennen echt anders maakt dan tradionele financieringsvormen is het internet en social media. Voor het tijdperk van het internet was je voor een kanaal met een bereik van honderdduizenden lezers afhankelijk van televisie of een krant. Of je moest op een zeepkist gaan staan om je boodschap te verkondigen. Dat is nu wel wezenlijk anders.

vrijheidsbeeld

Bron: blog Kickstarter.com

Pulitzer gebruikte in 1865  bijvoorbeeld zijn krant om de sokkel van het Vrijheidsbeeld te ‘crowd funden’. Dat is tegenwoordig natuurlijk wel anders. Social media heeft ervoor gezorgd dat wij allemaal uitgevers zijn van onze eigen content. Hiermee kunnen wij in potentie de hele wereld bereiken.

Maar hoe werkt crowdfunding nou? En wat het anders dan bijvoorbeeld de actie van Pulitzer? Bereik is in onze tijd daarom ook niet meer het probleem. Het is essentieel voor het succes van een crowdfunding campagne dat je exact weet hoe, waar en wanneer je de ‘crowd’ bereikt. Het internet heeft er dus voor gezorgd dat de wereld door middel van onder andere social media met elkaar in verbinding staan.

Op deze website zal ik vooral ingaan op de kracht van het internet en het marketing aspect van crowdfunding. Wil je bijvoorbeeld gaan crowdfunden om financiering voor je bedrijf op te halen, dan zou het goed kunnen dat je een financial nodig hebt om verschillende financiële documenten op te laten maken. Of ervoor te zorgen dat je door de intake van een crowdfunding platform komt.

Alles weten over crowdfunding marketing?
In de gratis Crowdfunding Starttraining leer ik  je alles wat je moet weten over crowdfunding. Doe jij mee?

JA, ik doe mee