Waarom zou je stoppen nadat je een community hebt opgebouwd rondom jouw creatieve project? Een soortgelijke gedachte moet Kickstarter gehad hebben toen ze op dit idee kwamen om Drip te introduceren.
Drip gaat namelijk verder waar Kickstarter stopt. Heb je een actieve community dan heb je nu de kans om via Drip hier een verdienmodel op te zetten. Namelijk door van je community leden betalende abonnees te maken. Op deze manier krijg jij de mogelijkheid om je creatieve werk ook op lange termijn door te zetten.
Is het concept nieuw? Niet helemaal. Drip is heel erg vergelijkbaar met Patreon. Toch heeft Drip een aantal USPs die het een zeer interessant platform maken voor kunstenaars, artiesten en makers. Daarover later meer.
Maar eerst even wat meer uitleg over het verschil tussen het crowdfunding model van Kickstarter en Drip. Waar Kickstarter en reward based crowdfunding op projectbasis werkt.
Zo verlengt Drip de backer journey.
Dit betekent dat je nu na het verzamelen van backers in een community deze langer aan je kan binden met een terugkerende financiële bijdrage: Oftewel subscription based crowdfunding. Hiermee is niet gezegd dat je perse eerst een kickstarter moet doen voordat je gebruik kan maken van Drip. Momenteel is Drip namelijk nog invite only. En zullen uitgebreidere aanmeld criteria volgen. Maar zoals ik het nu lees, staat Drip zo meteen open voor elke artiest.
Unique Selling Points
Kickstarter introduceert Drip niet helemaal vanuit het niets. En kan leunen op een groot gebruikersbestand van maar liefst 13,7 miljoen backers. Ook staat er al een hele infrastructuur die het hele technische en organisatorische proces voor een deel vergemakkelijkt. Echter, het verwerken van terugkerende betalingen vergt flinke aanpassingen.
En dat is ook een van de redenen dat Drip nog invite only is. Op deze manier is er tijd om alles goed te testen en perfectioneren alvorens open te gaan voor iedereen.
Een aspect dat Drip een vrij open platform maakt en naar mening echt wel een reden zou kunnen zijn om voor Drip te kiezen, is het feit dat je al jouw data makkelijk kan exporteren. Mocht je later naar een eigen platform of ledensite willen verhuizen.
Positionering
Maar het is naar mijn mening niet perse uit winstoogmerk of om aanvullende verdienmodellen dat dit een interessante ontwikkeling is. Want vanuit marketing oogpunt maakt Kickstarter hiermee een sterk statement.
Kickstarter verstevigt hiermee haar positie als het platform voor de creatieve industry.
Combineer dit met de hele artistieke uitstraling van Drip en hun eerdere initiatief de Creative Independent. En de Kickstarter familie claimt hiermee het go-to ecosysteem te zijn voor de creatieve industrie.
Even ter vergelijking. Kijken we dichter bij huis, dan zien we het Nederlandse alternatief Voordekunst https://www.voordekunst.nl/ nog totaal niet deze richting opgaan. En meer focussen op matchfunding en begeleiding van campagnehouders. Dus ik ben erg benieuwd of deze ontwikkeling ook in Nederland of Europa doorzet. Of dat dit toch nog even duurt.
Indiegogo
Kijken we naar het andere grote crowdfunding platform Indiegogo, dan is het innemen van deze positie door Kickstarter ook goed te verklaren. Kickstarter introduceert Drip en claimt daarmee de creatieve industrie. Maar Indiegogo pakt twee andere grote doelgroepen.
Indiegogo heeft een sectie voor speciaal voor ondernemers Enerzijds richt het zich op ondernemers. Voor deze doelgroep neemt Indiegogo veel meer de positie in van een financierings eco-systeem door de hele levenscyclus van een bedrijf, dan louter een crowdfunding platform. Van campagne tot webshop achtige functionaliteit, fulfillment en uiteindelijk zelfs equity crowdfunding.
Waar Kickstarter backers naar betalende leden wil leiden, daar wil Indiegogo deze backers verleiden om uiteindelijk investeerder te worden.
Anderszijds lanceerde Indiegogo onder het merk Generosity https://www.generosity.com/ook al een donation based crowdfunding platform. Speciaal voor goede doelen en fondsenwervers. Dit kunnen zowel persoonlijke – als grotere sociale goede doelen zijn.
Ook was Indiegogo al jaren geleden bezig met de het verlengen van de backer journey met mogelijkheden om je campagne te verlengen via Forever Funding en inmiddels InDemand. En om het plaatje compleet te maken. Voor de ‘voorkant’ van je campagne lanceerde Indiegogo ook al een jaar geleden de Coming Soon pages, waar ik destijds een uitvoerig blog over schreef.
De volgende fase
De twee monster crowdfunding merken lijken hiermee de markt goed verdeeld te hebben. Het is dan ook inmiddels zo’n 10 jaar geleden dat crowdfunding met in eerste instantie reward based crowdfunding de financiering van bedrijven en organisaties compleet op zijn kop zette. In Nederland zien we vooral de financiële wereld op crowd financing (crowdfunding met leningen en andere financiële producten) duiken.
Maar met deze recente ontwikkelingen in het achterhoofd durf ik gerust te stellen dat de volgende golf eraan komt.
De reward based crowdfunding markt staat op het punt een veel completer platform te bieden voor bedrijven, organisaties op zoek naar financiering, marketing, klanten/donateurs werving en -behoud. En ik noemde het al een paar keer, maar de marktleiders in deze markt zijn nu al veel meer een eco-systeem dan alleen een website met betalingsfaciliteiten.
Een ontwikkeling die ik dan ook zeker nauwgezet in de gaten zal houden. Want de propositie van deze crowdfunding merken is hiermee erg verleidelijk. Maar ik verneem natuurlijk graag of ook jij na het lezen van dit blog een Kickstarter verkiest boven bijvoorbeeld een Voordekunst. Of dat je als ondernemer eerder naar Indiegogo zal gaan in plaats van een europees of Nederlands/Belgisch alternatief.