Het Amerikaanse crowdfunding platform Indiegogo biedt sinds kort de mogelijkheid om een Indiegogo Coming Soon pagina (inmiddels omgedoopt naar 'Pre-Launch Pages') aan te maken. Hiermee faciliteert dit platform in de volledige backer journey: van pre-lancering tot campagne en post campagne (InDemand).
In dit blog kijken we specifiek naar deze Indiegogo Coming Soon pagina optie. Dit onderdeel van het platform is nu nog in Beta. Dat betekent dat je deze alleen op aanvraag kan gebruiken. Maar zodra je toegang hebt, kun je gebruik maken van alle functionaliteit die Indiegogo Coming Soon tot dusver te bieden heeft.
Eigen opgemaakte Indiegogo Coming Soon pagina
Laten we eerst eens kijken hoe deze pagina eruit ziet. Ik heb hiervoor een video gemaakt. Check:
Zoals je kan zien is de pagina vrij simpel van opzet. Hierbij blijft de Indiegogo branding zichtbaar en kun je de volgende onderdelen wijzigen:
- Titel
- Tagline
- Call to Action beschrijving (tekst van placeholder en CTA button NIET)
- Social buttons of website links
- Afbeelding
Bekijk hier hoe dat er uit ziet in de backoffice van Coming Soon:
In de rechterkolom zie je ook het aantal emailadressen dat je hebt verzameld. Deze kun je vervolgens downloaden in een csv bestand.
Wat kun je ermee?
De hoofdfunctie van de Coming Soon pagina is om emailadressen te verzamelen in de aanloop naar jouw campagne. Indiegogo wil je hiermee in een vroeg stadium helpen, maar vooral ook al zo vroeg mogelijk binden aan het platform. Slim.
Want voor zover ik weet is er nog geen enkel platform dat een dergelijke mogelijkheid biedt. Tegelijkertijd is er een behoefte aan een dergelijke oplossing. Zelf raad ik altijd aan om gebruik te maken van een Coming Soon plugin of Landingspagina (zie voor tips verder beneden). Dus mocht je sowieso voor Indiegogo kiezen, dan is dit een mooie bijkomstigheid.
Zodra je jouw email hebt opgegeven, krijg je deze dankmelding:
Hoe ziet dit verzamelen van e-mails eruit? Mensen laten hun e-mailadres achter en krijgen dan een dankmelding. En de instructie om naar zijn/haar inbox te gaan om het e-mailadres te bevestigen. Deze dubbele optin is een normale gang van zaken. Zeker voor Amerikaanse bedrijven.
Het enige wat ik niet zo prettig vind, is het volgende: Als mensen NIET hun emailadres bevestigen, zul je dat nooit weten.
Indiegogo geeft je namelijk geen overzicht van mensen die zich aangemeld hebben via een enkele optin (= mensen die hun e-mailadres hebben achtergelaten, maar vervolgens niet bevestigen). Zie hieronder de bevestigingsmail (dubbele optin) van IndieGogo:
Waarom is dat jammer? Omdat een groot deel, soms wel 30%, niet de bevestigingsmail opent en op de bevestigingslink drukt. Kun je voorstellen hoeveel mensen je hierdoor mist? Als je een email marketing systeem gebruikt zoals ActiveCampaign dan kun je deze mensen wel traceren. En, heel belangrijk, een herinnnering sturen om alsnog te bevestigen.
Bericht na bevestiging van e-mailadres:
Pas daarna kun je het emailadres downloaden in een csv bestand.
Hoewel ik het dus super goed vind dat Indiegogo dit onderdeel heeft toegevoegd, zijn er wel wat punten waar je op moet letten. Ook is het belangrijk om te beseffen dat deze Coming Soon nog in Beta is. Dus waarschijnlijk zullen er meer opties en uitbreidingen beschikbaar komen. Maar gebaseerd op de functionaliteit zoals die er nu is, wil ik je op het volgende wijzen:
The Good
- Snel en makkelijk op te zetten
- Enige platform tot nu toe met mogelijkheid om Facebook en Google Analytics Tracking toe te voegen (als marketeer zul je begrijpen hoe krachtig dit is!)
- Emailadressen in eigen beheer via csv export: En niet achteraf zoals bijv Kickstarter of helemaal niet zoals vele platforms
- Kost niks
- Responsive
The Not so Good
- Handmatig emails exporteren. Geen api koppeling mogelijk met autoresponder.
- IndieGogo Branding
- Beperkte opmaak
Bovenstaande punten vind ik ‘not so good’, maar zijn natuurlijk subjectief. En afhankelijk van jouw budget, workflow en insteek. Daarom een nuancering, zodat jij een betere keuze kan maken.
Ik geef de voorkeur aan het koppelen van een autoresponder, maar wellicht vind jij het geen probleem om elke dag of om de zoveel tijd nieuwe adressen te downloaden. En handmatig nieuwe contacten persoonlijke berichten te sturen.
De aanwezige Indiegogo branding is sterk aanwezig. En kan met jouw branding conflicteren. Daarnaast heb ik je niet veel mogelijkheden om dit te aan te passen. Of dit een bezwaar is, moet je voor jezelf beslissen.
De kracht van de eenvoud is tevens ook een nadeel. Je kan niet meer content plaatsen zoals video’s bijvoorbeeld. Ook branding opties zijn niet aanwezig, behalve dan door een bepaalde foto te gebruiken. Ook door het beperkte optin formulier (met alleen e-mailadres) kun je niet personaliseren.
Conclusie
Als je kan leven met beperkte opties, IndieGogo branding en je wil niets uitgeven, dan is de Coming Soon pagina een goede optie.
Wil je echter net wat meer uitstraling, slimme email koppelingen en ben je bereid budget hiervoor in te zetten. Dan adviseer ik je WordPresss te installeren op je eigen domein en voor een paar tientjes een Coming Soon plugin of landingspagina plugin of thema aan te schaffen. En je autoresponder zoals ActiveCampaign te koppelen aan het optin formulier. Enkele suggesties voor Coming Soon plugin of landingspagina’s: Thrive Theme Builder ($99) of bekijk een heel scala landingspagina thema’s op Themeforest (vanaf $39). Of de beste ‘Coming Soon’ plugin voor WordPress ($29).
Controle
Door zelf een Coming Soon pagina te installeren hou je alles in eigen hand. En kun je zelf bepalen hoe al je uitingen eruit zien. Tegelijkertijd is dat wel wat meer werk. En je hebt er een klein budget voor nodig.
Aan jou uiteindelijk de keuze om hier een afweging tussen te maken. Ik hoop in ieder geval dat ik je met deze informatie verder heb geholpen. Laat het even weten in de reacties beneden. En heb je al gebruik gemaakt van Indiegogo Coming Soon, laat dan zeker even weten wat jouw ervaring is!