Effectiever bereik en meer interactie, wie wil dat niet op zijn Facebook pagina? Zowel in aanloop als tijdens en na je crowdfunding campagne speelt jouw Facebook een belangrijke rol om je crowd te bereiken en vast te houden.
Let op: Omdat Meta's ontwikkelingen zo snel zijn, is de informatie in dit artikel mogelijk achterhaald wanneer je dit leest. Dit betekent dat de opties die je hier ziet niet meer beschikbaar zijn.
Zoals je wellicht weet, krijgt niet iedereen die fan is van jouw pagina alle berichten te zien. Frustrerend of niet, als Facebook zou toelaten dat alle berichten aan iedereen worden getoond, dan zou je 1000-en berichten door je nieuwsoverzicht zien vliegen. En dat komt de gebruiksvriendelijkheid niet echt ten goede. Hét kernwoord is ‘relevantie’. Dat is een van de criteria waarop Facebook besluit een bericht wel of niet te tonen. En daar is een prachtige functionaliteit voor: publieksselectie.
Voordat ik je laat weten hoe je dit instelt, wil je wellicht eerst weten waarom dit zo belangrijk is. We gaan hiermee namelijk je bereik kleiner maken. Dat is belangrijk om te weten. Maar de grootte van je bereik is niet zo belangrijk, wel de effectiviteit van je bereik. Oftewel de relevantie van je bericht voor degene die je met jouw bericht gaat bereiken. Ben je bijvoorbeeld een winkel of horeca keten met meerdere vestigingen in het land. En wil je met crowdfunding een nieuwe vestiging openen, dan kan het wellicht veel effectiever zijn om mensen uit de stad van de nieuwe vestiging te bereiken, dan iedereen in het hele land.
Een ander voorbeeld: Je bent een modemerk met verschillende producten en wil via crowdfunding een nieuw product lanceren specifiek voor vrouwen tussen 25 – 40 jaar. Dan kun je via publieksselectie zorgen dat berichten hierover mensen uitsluiten die niet binnen die doelgroep vallen.
Stap 1: Ga naar ‘Instellingen’
Stap 2: Klik op ‘Doelgroep voor nieuwsoverzicht’
stap 3: Vind de ‘Opties’ aan
Stap 4: Klik op ‘Wijzigingen opslaan’
Relevantie zorgt voor conversie
Je snapt het al. Hiermee maak je jouw berichten relevanter en zal Facebook ze eerder aan jouw specifieke doelgroep tonen, omdat Facebook geen selectie hoeft te maken tussen al jouw pagina fans. En hiermee zal jouw bericht een grotere kans hebben op likes en reacties, omdat mensen uit jouw doelgroep zich eerder voelen aangesproken.
Ga maar eens na: Zou jij reageren op een bericht van een winkelketen over een winkel in Groningen als je in Eindhoven woont?
Nu zul je een extra knopje zien waarmee je jouw doelgroep kan verkleinen.
De publieksselectiefunctionaliteit bestond al langer.
Maar deze is momenteel uitgebreid met mogelijkheden die voorheen alleen voor adverteerders beschikbaar was.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om meer interactie op je bericht en pagina. Hoe betrokkener jouw publiek zich voelt, des te groter is de kans dat ze ook uiteindelijk jouw campagne gaan steunen. Zet publieksselectie dus strategisch in en laat mij weten in de comments beneden of je een vooruitgang ziet in engagement.