Facebook crowdfunding

Wordt Facebook het nieuwe crowdfunding platform? Het grootste sociale netwerk breidt  haar goede doelen functionaliteit uit met manieren om geld op te halen voor persoonlijke doelen. Facebook crowdfunding of ‘Personal Fundraisers’ zoals Facebook dit noemt. Voor crowd donation campagnes zou dit weleens een uitkomst kunnen betekenen. Gaat Facebook hiermee ook echt de concurrrentie aan met bestaande crowd donation platformen? 

Om hierop een antwoord te kunnen geven, is het belangrijk om te begrijpen wat deze Personal Fundraisers zijn en wat je er mee kan. In eerste instantie lijkt het erg op de mogelijkheden van een regulier crowdfunding platform dat crowd donation aanbiedt. Er zijn echter verschillen en daarmee belangrijke redenen om wel of niet op Facebook te gaan crowdfunden.

Afbeelding: Links een Personal Fundraiser pagina, rechts de donatie button in Facebook Live. 

Persoonlijke crowd donation campagnes

De crowdfunding campagnes die je kan draaien op Facebook betreffen vooralsnog alleen donatie campagnes voor jezelf, een vriend of iemand die niet op Facebook zit. En dat kan, ja echt, ook een huisdier zijn. De doelen waarvoor je geld kan ophalen zijn:

  • Onderwijs (boeken, collegegeld)
  • Medisch (medicijnen, behandelingen)
  • Medische kosten huisdier (behandelingen)
  • Persoonlijk leed (brand, auto ongeluk)
  • Begrafenissen (begrafeniskosten, verloren inkomen)

Afbeelding: Verschillende voorbeelden van Personal Fundraiser pagina’s

Integratie Facebook Live

Een krachtige tool die je met Facebook crowdfunding tot je beschikking hebt, is de integratie van een donatie knop in Facebook Live. Dit biedt je de mogelijkheid om tijdens een live sessie, dus wanneer je momentum hebt, mensen direct op te roepen om te doneren. Bijzonder effectief.

Alternatief voor crowdfunding platform

De kostenstructuur bestaat uit een fee van 6,9% over het opgehaalde bedrag en $0,30 per transactie. En vooralsnog zijn deze crowd donation campagnes alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten en alleen voor geverifieerde pagina’s. Dus voorlopig is het voor europese projecten nog geen alternatief voor bestaande crowd donation platformen.

Maar mocht deze functionaliteit uitgerold worden in de rest van de wereld, dan zou het nog best eens een alternatief kunnen worden. Het feit dat je via Facebook direct kunt zien wie er achter een campagne ziet, je snel kan doneren en via live sessie een extra tool hebt om mensen makkelijker te converteren, maakt crowd donation via Facebook wel erg krachtig.

Facebook heeft echter geen ambitie om met deze dienst winst te maken. Nog steeds komt het gros van de inkomsten uit advertenties. De reden waarom ze deze dienst aanbieden is, in hun eigen woorden: ‘om op lange termijn een relevant platform te blijven’. Ik blijf het in ieder geval volgen.

bron: Facebook