Social media voor crowdfunding

Sociale media gebruiken tijdens je crowdfunding campagne is een no-brainer. Aangezien de conversie naar een donatie, pledge of investering online gebeurt, zijn sociale media belangrijke bronnen om verkeer naar je campagne pagina te leiden. Het spreekt hopelijk voor zich dat je tijdens de doorlooptijd van de campagne regelmatig updates moet doen.


Maar wist je dat het ook heel goed is om voor de start van jouw campagne social media in te zetten? In dit blog geef ik je 3 redenen en tips waarom en hoe.


1. Research met een hashtag (#)

Onderzoek op sociaal media of jouw product of dienst inderdaad een oplossing is voor een veel voorkomend probleem. Bedenk hiervoor hashtag of zoekwoorden die het probleem weergeven om te zien of jouw onderwerp speelt. Voer deze woorden in en bekijk de resultaten.


Hebben mensen het inderdaad over een probleem dat jij met jouw product kan oplossen? Of levert een zoekopdracht juist helemaal geen resultaten op? Het kan dan zo zijn dat er helemaal geen markt is voor jouw product. Of dat je nog specifieker moet gaan zoeken.


Ken daarom je doelgroep, weet wat er bij hen speelt en hoe jij meerwaarde kan bieden. Dus voordat je begint met voorbereiden kun je hiermee je campagne insteek alvast aanscherpen, zodat je zeker weet dat het weerklank gaat vinden bij een doelgroep die zit te wachten op jouw oplossing voor hun probleem.


2. Ontdek jouw mediakanalen

Een ideaal platform om te ontdekken of er potentieel bloggers of andere media geinteresseerd zijn om te schrijven over jouw crowdfunding project is Pinterest.


Omdat de links die gepind worden over het algemeen afkomstig zijn van blogs, heb je hiermee ook meteen potentieel geinteresseerde bloggers gevonden die over jouw campagne of product willen schrijven. Je hebt zo ook een perfecte aanleiding om deze bloggers op een vriendelijke manier te benaderen.


Als voorbeeld nemen we 'smartphone' 'case'. Bekijk welke resultaten dat oplevert:


crowdfunding pinterest


Een eerste mail zou je bijvoorbeeld kunnen opzetten als volgt:


"Ik zag dat je op [ datum ] schreef over [ onderwerp ]. Binnenkort breng ik  [  het product ] op de markt. Bekijk in bijlage een voorbeeld met meer uitleg. Zou dit interessant voor je zijn om over te schrijven? Dan wil ik je graag nog wat exclusieve informatie geven hierover.  Met vriendelijke groet, [ naam] "


3. Vind je influencers

Belangrijk om een groter bereik te krijgen bij een relevant publiek is om influencers te vinden op social media. Dit zijn personen met een grote groep volgers of contacten die op een bepaald onderwerp als autoriteit worden gezien.


Als we het voorbeeld van de 'smartphone case' nemen zou je dus op zoek kunnen gaan naar tech bloggers. In het verlengde van de eerste twee tips, kun je per sociaal medium zoeken. Of via een Google search, bijvoorbeeld 'smartphone case blog'. En dan de bloggers opzoeken via hun social media kanalen.


Voordat je een influencer benadert, kijk of deze voldoet aan de drie volgende criteria:


  • Relevantie: Sluit de content van de influencer aan bij jou product of dienst
  • Bereik: Hoe groot is het netwerk en in welke regio? (Als je internationaal bereik wil, heeft het geen zin om -alleen- Nederlandse 'smartphone case' twitteraars te benaderen)
  • Betrokkenheid van netwerk: Is er veel interactie met de influencer of lijkt het erop dat deze vooral boodschappen de wereld in stuurt. Kijk ook wat voor soort interactie er is en of dat aansluit bij jouw campagne.

Natuurlijk helpt het als je een mooie aanleiding hebt zoals omschreven bij 'Ontdek jouw mediakanalen'. Maar mocht dit niet het geval zijn, dan is het ook netjes om voordat je iemand gaat benaderen hem/haar volgt.


Nog beter is natuurlijk om via social media een relatie op te gaan bouwen. Reageer bijvoorbeeld op tweets of updates. Op die manier komt een bericht over jouw crowdfunding campagne niet koud binnen.