Sponsoring en crowdfunding combineren? Jazeker. Heel goed zelfs. Bij sponsoring en crowdfunding gaat de kracht van crowdfunding als marketing tool echt werken.
In Sponsor Tribune werd ik geïnterviewd over hoe sponsoring crowdfunding kan aanvullen. Ik geef je hierbij In het artikel gaat het vooral om hoe crowdfunding je een kickstart kan geven voor lange termijn sponsoring en endorsement deals bijvoorbeeld bij sporters. Maar ik zou dat nog verder durven te trekken, door te beweren dat je in een campagne sponsoring kan integreren waaroor je een strategische mix krijgt. Hierdoor kun je in een energieslag via meerdere fundingkanalen tegelijk gaan werven in plaats van in elk kanaal apart heel veel energie te stoppen.
Voordelen combineren sponsoring en crowdfunding
Lange termijn binding
Via crowdfunding worden ambassadeurs geworven waarmee je een lange termijn relatie op kan bouwen. Voor een sponsor is dit het een meerwaarde als je aan kan tonen dat je in een vroeg stadium al een trouwe fanbase of klantenbestand hebt met jou in verbinding staan.
Je hebt hierdoor meer te bieden dan de standaard communicatiepropositie. Zoals banners en logoplaatsingen. In een vroeg stadium ben je nieuwe klanten aan het werven. Dit zijn early adopters en ambassadeurs die een grote bepalende factor hebben voor het succes van jou of je project
Draagvlak
Je laat hiermee zien hoe breed jij of je project wordt gedragen. Ook dit moet een sponsor aanspreken. Een sponsor kan namelijk op enorm veel sympatie en vertrouwen rekenen als je als merk, bedrijf of organisatie een sponsor zoekende helpt. Samen help je namelijk iemand of een project verder. En dat schept een hechte band.
Beleving
Maak gebruik van het momentum tijdens of na de campagne. Dit momentum wordt door de sponsor zoekende gecreëerd middels diverse activiteiten en events, maar ook via media aandacht. Ook hier geldt weer dat je op een zeer sympathieke manier een commerciële boodschap kwijt kan.
Positionering
Tot slot laat je ondernemerschap zien. Je neemt een actieve houding aan. Wacht niet maar laat zien dat je ervoor gaat. Eenmaal raden waar een sponsor zich eerder aan wil verbinden: iemand die afwacht of iemand die initiatief neemt, een enorme publiek aan zich weet te binden, media aandacht weet te verkrijgen en daarnaast ook nog eens bedrag mee ophaalt?
Ik hoop dat dit blog je geïnspireerd heeft om na te denken over de mogelijkheden van sponsoring en crowdfunding. En om deze strategie te integreren binnen je crowdfunding campagne. Laat het zeker even weten in de comment sectie hierbeneden.
Combineer crowdfunding
Ben je een goed doel of heb je een maatschappelijke doel, dan is matchfunding wellicht ook interessant. En een goede manier op crowdfunding te combineren. Eventueel zelfs in combinatie met sponsoring.