Wat denk je dat het meest veelzijdige en effectiefste online marketing middel is? Social media, video, blogs, apps? Nope. Email. Nog steeds de backbone van elke succesvolle onderneming of organisatie. Een gezonde mailinglijst. Maar ook voor een crowdfunding campagne is email marketing essentieel. Zeker als je beseft dat je jouw crowd ook op lange termijn wil vasthouden.
Organiseer en automatiseer
Nu denk je waarschijnlijk: “Ik heb 100-en of misschien wel 1000-en mensen in mijn Gmail staan, dus dat is zo gepiept”. Maar er komt veel meer bij kijken. Ten eerste is het belangrijk dat je alle email adressen op een goede manier organiseert en precies weet wie er in jouw campagne is geinteresseerd.
Ten tweede is het bij grote aantallen essentieel dat je jouw email marketing automatiseert. Geloof me, het gaat je niet lukken om van honderden backers of investeerders alles handmatig bij te houden in een excel sheet. Dat wordt al moeilijk bij tientallen emailadressen.
Flow
Zodra je alle emailadressen van relevante en potentiële backers of investeerders hebt verzameld, is het belangrijk dat je een bepaalde flow aanbrengt in de emails die je gaat versturen. Zo kun je de crowd warmdraaien en activeren tijdens je campagne. Belangrijk is dat je dit voor aanvang van je campagne hebt staan.
Voorbeeld van een ‘Automation’ waarmee je snel en makkelijk je een opeenvolging van emails kan opzetten.
Software
Onmisbaar hierbij is een goed systeem waarmee jij kan organiseren, automatiseren en personaliseren. Mocht je nog geen email marketing systeem hebben dan raad ik je aan ActiveCampaign. Dit pakket is ontzettend gebruiksvriendelijk. En wordt wereldwijd door meer dan 120.000 ondernemers en organisaties gebruikt. Ik werd echt verliefd op het grote gemak waarmee je hier jouw email campagnes instelt. Nadat ik verschillende systemen heb gebruikt. Vandaar dat ik hier zo enthousiast over ben. Dit gaat je niet alleen tijd besparen, maar vooral ook funding opleveren.
Waarom is dat zo belangrijk voor je campagne?
Waar je tijdens de campagne op moet focussen, is conversie. Oftewel je bezig houden met: leveren de acties die ik heb bepaald genoeg funding op en hoe/wat moet ik bijstellen of anders doen? Je hebt dan geen tijd om honderden emails te schrijven, te beantwoorden en verwerken.
Wat je wil is dat mensen snel en automatisch antwoord krijgen, zodra ze aangeven je campagne te willen ondersteunen. Dat kan met ActiveCampaign. Daarnaast wil je ook mobiel kunnen checken wat de status is. Ook dat kan perfect.
Van offline naar online
En stel dat je een offline event doet. Wat ik je overigens zeer aanraad. Hoe zorg je dan dat je die mensen naar jouw campagne pagina krijgt? Juist. Email adressen verzamelen. Maar doe dat niet met op een vel papier dat je door alle hectiek kwijt raakt. of waarvan je de helft van de handschriften niet kan lezen. (Herkenbaar?) Maar laat mensen zelf hun email adres intikken. Op je iPad. Hier heeft ActiveCampaign een app voor. Ideaal.
Je kan hier meteen een auto-responder (dat is een email die automatisch wordt gestuurd) aan koppelen, zodat potentiële backers of investeerders dezelfde dag nog een bedankje krijgen voor hun aanwezigheid. Of een email met een andere boodschap bijvoorbeeld om ook jouw Facebook pagina te liken. Of misschien wil je hen een PDF sturen met extra info over je project. Het geeft je heel veel rust en zekerheid als je dit van tevoren instelt en het daarna allemaal automatisch laat lopen. Daarbij ben je na een event misschien te moe om nog allemaal email adressen in te gaan kloppen of visitekaartjes te gaan uitzoeken.
Ook om mobiel je contacten te beheren, is er een app voor iOs en Android.
Tot slot kun je heel snel en makkelijk je flow inrichten. En met de uitgebreide analyse tools kun je precies bijhouden hoe en of je campagne loopt. Dat is belangrijk. Want meten is weten. En op basis van die gegevens kun je weer snel bijsturen.
Probeer het zelf
Mocht het nog niet duidelijk zijn. Ik ben erg fan van deze Email Service Provider. Na vele andere systemen zoals Mailchimp, Aweber, Mailplus zweer ik bij deze. Wil je jouw campagne met meer rust en makkelijker te draaien, dan is deze tool essentieel.
Ontdek zelf hoeveel makkelijker het is om je email marketing te automatiseren. Je kan ActiveCampaign nu hier gratis proberen.