Crowdfunding is een financieringsmethode waarbij een betrokken groep mensen gezamenlijk een project mogelijk maken door middel van individuele financiële bijdrages binnen een beperkte periode via een online platform.
Verschillende typen
Deze bijdrages kunnen worden gedaan in verschillende vormen. Bij deze vormen van ‘individuele financiele bijdrages’ onderscheid ik twee hoofdtypes: reward based crowdfunding en crowd financing. Inmiddels is crowdfunding een containerbegrip waaronder verschillende financieringsvormen en marketing vallen. Bij beide types en de verschillende sub types is er echter 1 gemene deler: Naast de harde criteria (begroting en financiële gegevens), zijn de zachte criteria (wie is de ondernemer of initiatiefnemer, hoe presenteert hij/zij het idee) voor financiers (lees: de crowd, donatateurs, backers of investeerders) erg belangrijk.
Alternatief of eerste keuze
Crowdfunding wordt ook vaak als alternatief genoemd voor reguliere financieringsmethoden zoals een bancaire lening. Maar inmiddels is de crowdfunding markt zo groot en groeit deze nog steeds exponentieel. Het is daarom mijn voorspelling dat crowdfunding op termijn een reguliere vorm van funding ophalen gaat worden. Tegelijkertijd is crowdfunding prima in te zetten als stand-alone financieringstool of als combinatie funding (stapelen, mixen of matchen).
Marketing on steroids
Een ander aspect dat crowdfunding zo krachtig maakt, is het feit dat een crowdfunding campagne ijzersterke marketing is. Alleen daarom al is crowdfunding, kan het draaien van een campagne enorm veel waarde hebben.
Voor het tijdperk van het internet was je voor een kanaal met een bereik van honderdduizenden lezers afhankelijk van televisie of een krant. Of je moest op een zeepkist gaan staan om je boodschap te verkondigen. Dat is nu wel wezenlijk anders.
De kracht van internet
Pulitzer gebruikte in 1865 bijvoorbeeld zijn krant om de sokkel van het Vrijheidsbeeld te ‘crowd funden’. Dat is tegenwoordig natuurlijk wel anders. Social media heeft ervoor gezorgd dat wij allemaal uitgevers zijn van onze eigen content. Hiermee kunnen wij in potentie de hele wereld bereiken. Bron: blog Kickstarter.com
Maar hoe werkt crowdfunding nou? En wat het anders dan bijvoorbeeld de actie van Pulitzer? Bereik is in onze tijd daarom ook niet meer het probleem. Het is essentieel voor het succes van een crowdfunding campagne dat je exact weet hoe, waar en wanneer je de ‘crowd’ bereikt. Het internet heeft er dus voor gezorgd dat de wereld door middel van onder andere social media met elkaar in verbinding staan.
Op deze website zal ik vooral ingaan op de kracht van het internet en het marketing aspect van crowdfunding. Wil je bijvoorbeeld gaan crowdfunden om financiering voor je bedrijf op te halen, dan zou het goed kunnen dat je een financial nodig hebt om verschillende financiële documenten op te laten maken. Of ervoor te zorgen dat je door de intake van een crowdfunding platform komt.