Wist je dat Youtube een speciale mogelijkheid biedt om je crowdfunding project te promoten? Dit en nog 4 andere tools waar je wellicht nog nog niet aan heb gedacht.
TRELLO: web + apps
In een oogopslag zien waar je staat met je campagne en welke acties nog moeten worden gedaan? Dat is nu super inzichtelijk met Trello. Dit visuele project management systeem helpt om efficiënt te managen op taken en deadlines. Reminders, voortgangen, actielijsten, noem het maar op. Je kan het snel terugzien in je Trello board.
Schrijf nu en verstuur later
Voorbereiding en planning is essentieel. En dat kan nu nog makkelijker met Gmail! Hierin kun je nu vantevoren e-mails klaarzetten om te versturen op specifieke deadlines.
Reminder
Ideaal om een teamlid te herinneren aan de deadline om die ene reward te regelen, die tekst af te schrijven of een afspraak te maken met een filmer.
Follow up
Nog beter is om in je mail ook een reactie te vragen of bevestiging dat een actie is voltooid. Mocht je geen antwoord krijgen, dan kun je Boomerang zo instellen dat je hiervan na een bepaalde periode op de hoogte wordt gesteld. En de mail eventueel opnieuw sturen.
App en add-on
Verkrijgbaar als Android app (nog geen iOs app op moment van schrijven) en add-on voor Gmail. Gratis te installeren en gebruiken tot een maximum van berichten dat verzonden kan worden. Check Boomerang hier.
Automatiseer je campagne
Auto-responders zijn vernuftige marketing tools die je email marketing en lijst opbouw een stuk makkelijker en aangenamer maken. Gebruik je bijvoorbeeld een landingspagina of je eigen website om in de aanloop een lijst van betrokken mensen en geïnteresseerden op te bouwen, dan is deze plugin een uitkomst. En perfect om automatisch bedank mailtjes te sturen of een serie van emails om mensen op te warmen voor de daadwerkelijke campagne.
Licht genoeg
De light versie is gratis. En prima voor 1 campagne. Met de PRO versie kun je bijvoorbeeld links tracks en meerdere auto responder campagnes tegelijkertijd draaien. Check Arigato hier.
YOUTUBE – crowdfunding kaarten
Wist je dat het niet meer mogelijk is om links naar externe sites te plaatsen in je video. Daarvoor in de plaats zijn kaarten gekomen. Wat betekent dit? Met kaarten kun je een interactieve laag toevoegen aan je video. Deze worden per video toegepast en weergegeven op alle apparaten. Je kan aan deze kaarten een afbeelding, titel en call-to-action toevoegen.
Selectie van websites
Je kan zelf kiezen naar welke URL deze kaarten linken, MITS je kiest uit een lijst die YouTube voor je heeft geselecteerd. En daar zit de crux. Niet elke campagne URL zal werken. Wel heeft YouTube een aantal crowdfunding platformen geselecteerd. Hopelijk volgen hier meerdere en ook Nederlandse platformen. Overigens noemt YouTube crowdfunding niet specifiek, maar valt het onder het kopje ‘fondsenwerving’.
Kijk hier hoe dit werkt:
YouTube-infokaart-fondsenwerving 1
YouTube-infokaart-fondsenwerving-2
YouTube-infokaart-fondsenwerving-3
YouTube-infokaart-fondsenwerving-4
YouTube-infokaart-fondsenwerving-5
YouTube-infokaart-fondsenwerving-6
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
Stap 6
WORDPRESS
crowdfunding functionaliteit
vanaf versie 4.2
Ook WordPress helpt om je crowdfunding succesvol te maken! Vanaf versie 4.2 wordt je Kickstarter campagne link automatisch omgezet naar een campagne widget. Mits je in de ‘visueel’ of WYSIWYG modus werkt. Check beneden hoe dit werkt of probeer het zelf:
Nog meer tools?
Check dit overzicht van tools en boeken die ik gebruik en gebruikt heb bij verschillende succesvolle crowdfunding campagnes.