De 3 Ws die je niet moet gebruiken

Wil je weten welke Ws je zeker niet moet gebruiken in je pitch? Lees dan verder. In dit blog leer ik je wel welke fouten velen maken bij het opstellen van hun pitch. En die fouten kan jij nu voorkomen. Ik leg uit waarom je deze Ws niet moet gebruiken.

De 3 Ws die je niet moet gebruiken

1) Wij

Hoe denk je dat de meeste mensen beginnen met hun pitch? Inderdaad vanuit zichzelf. Waarom zij de campagne zijn gestart. Waarom zij geld nodig hebben.

En hiermee kom ik op de eerste W: Wij. Start je pitch alsjeblieft niet met wij. Eerlijk, hoe zou jij reageren op de volgende zinnen als je nog niks of weinig weet van de campagne?

“Wij hebben je hulp nodig. Doe daarom mee met deze campagne.”

“Wij willen dit en dat bereiken. Steun ons”

“Ondersteun deze campagne, want wij hebben de ambitie om dit en dat te realiseren”.

Nou, ga je dan verder lezen? Een van de eerste dingen die in je opkomt, is welllicht ‘Nou, en?’ En terecht. Met een dergelijke zin heb je als campagne tekstschrijver net 2 belangrijke seconden van je potentiële backer of investeerder verspild.

Zorg dat je lezer/kijker niet denkt 'Nou,en?'

Naast ‘Nou, en?’ is het nog veel belangrijker om te beseffen dat je potentiële backer of investeerder na het lezen van je wij-opening nog steeds niks weet over je campagne.

2) Welkom

Het is heel menselijk om je gastvrij op te stellen en nieuwe bezoekers welkom te heten. Maar online verspil je kostbare tijd als je dat doet in je pitch. Het is gatenvuller-taal (ik weet niet of dit woord bestaat, maar bij deze). Taal die ruimte vult, zonder meerwaarde te scheppen. Tekst die tijd kost om te lezen, maar niks toevoegt.

Een voorbeeld:

‘Welkom op onze crowdfunding campagne. Ons bedrijf / organisatie bestaat zoveel jaar en we zijn in de regio vooral bekend met dit en dat. En daarom zijn we deze crowdfunding campagne gestart.”

“Al zoveel en zoveel jaar zijn wij de expert in dit en dat. En uit onderzoek bleek dat er behoefte was aan vooral dat, dus daarom deze campagne.”

Nouja, je snapt het wel. Gatenvuller-taal. Weet je wat veel online lezers of kijkers van je video denken bij deze taal:

'BOEIEN!'

Misschien zelfs wel voorafgegaan met een ‘Nou, en?’ Dat wil je niet neem ik aan. Want je wil dat mensen verder lezen en de campagne pagina bekijken. Want hier heb je zo lang op gezeten. En al die prachtige tegenprestaties moeten ze ook zien, want dat gaat hen overtuigen.

Ok, nou word ik een beetje cynisch. Maar even om te laten doordringen dat je hiermee hele kostbare tijd hebt verspild en een groot deel van je lezers of kijkers kwijt bent. Foetsie. En dat is jammer. Vooral omdat je het had kunnen voorkomen.

Maar goed, jij bent nu op de hoogte. En gaat deze fout niet maken. Toch?

3) Wat

Super belangrijk is wat je gaat doen met de funding zodra je deze binnen hebt. Het product dat je gaat ontwikkelen of het project dat eindelijk kan starten. De reden waarom je een crowdfunding campagne wil draaien. Je crowdfunding doel. Maar zou je denken dat dit een goed onderdeel is om je pitch mee te starten? De Wat?

Even zodat je beter kan voorstellen hoe en dergelijk pitch er uit ziet:

“Deze nieuwe innovatieve dit en dat gaat de wereld veranderen! Verschillende klanten gaven aan dat ze behoefte hadden aan dit en dat. En nu is jouw kans om deze campagne te steunen!”

Of in combinatie met een Wij:

“Wij gaan dan en dan project Y starten. Dat wil jij toch steunen? Want dan kun je dit en dat. Dus doe mee!”

Okee. Leuk. Je gaat project Y starten, maar wat (!) denk dat je een koude bezoeker denkt:

Wat wat?

Nee, dat is geen tikfout. Ik bedoel hiermee dat iemand die nog nooit van jou of je campagne heeft gehoord, kan denken. “Hoe bedoel je dat je project Y gaat starten. Ik weet helemaal niet wat dit en dat is. Of wat project Y is. Wat??!?”

Zoiets.

Ook dit is weer een vanuit-je-zelf-denken valkuil. Jij bent in je hoofd al zoveel verder. En ziet het allemaal voor je dat je denkt dat anderen dat ook meteen kunnen doen. Reality check: dat is niet zo.

Wat wel?

Nu je weet welke W’s je niet moet gebruiken, wil je natuurlijk weten welke W’s je wel moet gebruiken. Ook deze heb ik voor je. Tenminste als je echt serieus aan de slag wil met je crowdfunding campagne. Deze 3 W’s deel ik namelijk alleen met Crowfunding Masters Leden. Toegang hiertoe is gratis, maar content hou ik exclusief. Wil je de 3 W’s weten die je wel moet gebruiken, join dan de:

 

 

 

Leave a Reply 1 comment

De 3 Ws die je wel moet gebruiken – Crowdfunding Masters Academie - februari 24, 2017 Reply

[…] En die jij nu kan voorkomen. Ik leg uit waarom je deze Ws niet moet gebruiken. Wellicht heb je op Crowdfunding Masters al gelezen over de 3Ws die je niet moet gebruiken. In dit blog ga ik verder en geef ik je de 3Ws die je juist wél moet gebruiken in je […]

Leave a Reply: