10 Miljoen met crowdfunding

Het project waardoor crowdfunding enorm populair en bij het brede publiek bekend is geworden, is de Pebble smartwatch. Het idee van een smartwatch was in 2012 zijn tijd ver vooruit. Deze slimme horloge bracht meer dan 10 miljoen dollar op via Kickstarter. Het zorgde er tegelijkertijd ook voor dat Kickstarter voor velen de huishoudnaam werd voor crowdfunding.

Pebble-Time-Kickstarter-crowdfunding

Inmiddels heeft de Pebble het dunnetjes over gedaan. En haalde in 2015 die 10 miljoen in een dag op! En deed in totaal meer dan 20 miljoen met zo’n 78.500 backers. Een ongelooflijk record.

Deze smartwatch is niet alleen om het fenomenale funding bedrag relevant om te bestuderen. Er zijn nog een aantal andere aspecten die dit zeer interessant maken.

Snelheid

Als eerste: De snelheid waarmee de camapagne van de Pebble volliep is ongeƫvenaard. Het duurt bij de eerste campagne slechts twee uur voordat het doelbedrag van 100.000 dollar binnen was gehaald. En bij de tweede campagne haalt Pebble zelfs binnen 2 dagen $10 miljoen op.

No more proof of concept

Wie had kunnen bedenken dat anno 2012 producten verkocht kunnen worden die nog niet fysiek bestaan? Zeker, voorbestellingen en voorverkoop bestaat al langer voor uiteenlopende producten en diensten. Denk bijvoorbeeld aan smartphones en festival tickets. Maar zeker voor technologische – en IT producten was het voorheen gangbaar dat je eerst een fysiek proof of concept presenteert. Liefst dus een werkend voorbeeld. Zodat investeerders een goed idee hebben wat het uiteindelijke product gaat worden.

Met deze crowdfunding campagne werd een stap overgeslagen. Niet zozeer het product werd verkocht, maar het idee. En dat is een enorme doorbraak. Maar eigenlijk sluit dit perfect aan op hoe de wereld veranderd is. De techniek heeft het mogelijk gemaakt om een proof of concept te leveren dat acceptabel genoeg is om een eerste ronde financiering op te halen. De Pebble is hiervan het bewijs. Dit is voor veel online start-ups al bekend, maar voor een hardware product is dat heel bijzonder.

Leidend hierin is vertrouwen. Het verkopen van een idee voor een bepaald product dat nog niet bestaat, kan alleen als investeerders en kopers geloven dat de initiatiefnemers goede intenties hebben en ook in staat zijn om het product uiteindelijk op de markt te brengen. Tegelijkertijd is ook een grote mate van betrokkenheid nodig om te zorgen dat er uiteindelijk conversie plaatsvindt naar een donatie, koop of investering.

Wat vind jij?

Vind jij het een goede ontwikkeling dat producten op deze manier in de markt worden gezet?

 

 

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: