Marketing on steroids

Marketing Power

Wist je dat je crowdfunding ideaal als marketingtool in kan zetten? Verschillende bedrijven en organisaties gebruiken crowdfunding puur voor de marketing power.  Zo schreef ik eerder bijvoorbeeld over de Ubuntu Edge waarbij er 5 redenen zijn te benoemen waarom deze campagne een succes is, ondanks dat het doel van $32 miljoen niet was gehaald. Denk aan: de exposure rond het fundingrecord van 13 miljoen, brand promotion, product awareness, marktonderzoek, en het vinden van strategische partners. Het toont zoals Mark Shuttleworth van Canonical dit prachtig verwoordt:

De kracht van crowdfunding als aanvoerder van innovatie.

crowdfunding smartwatch FES Sony

Foto: FES Watch via Fashion Entertainments

Validatietool

Een recenter voorbeeld, wederom uit de tech wereld, is de FES smartwatch die met e-paper werkt. Dit product is succesvol gecrowdfund op het Japanse platform Makuake. Aanvankelijk gestart vanuit de start-up Fashion Entertainments. Al snel bleek dat deze start-up gelinkt was aan Sony. De keuze om als kleine onderneming in plaats van als grote corporate dit product te lanceren via crowdfunding was een bewuste. En een die uit marketing overwegingen is gemaakt. Of in de woorden van een van de project coordinators:

We hebben Sony’s naam verborgen omdat we de werkelijke waarde van het product wilden testen. 

Naast financiering, of wellicht wel, in plaats van financiering kun je crowdfunding dus ideaal inzetten voor de marketingwaarde. Wat vind jij hier van: Geeft dit je meer ideeën voor jouw campagne?