Hoe werkt Kickstarter?

Wat moet je zeker weten over dit Amerikaanse platform voordat je een campagne vanuit Nederland of België start? En hoe werkt Kickstarter crowdfunding via dit reward based platform precies? Daar ga ik in dit artikel antwoord op geven.

Kickstarter heeft er voor gezorgd dat crowdfunding wereldwijde bekendheid kreeg als financiering tool. Vanaf 2014 is het ook officieel mogelijk als Nederlandse of Belgische projecthouder om een campagne te draaien op deze website. Als je kijkt naar de grote miljoenen successen die er geboekt zijn, is het een erg verleidelijke optie. Maar of het ook voor jou het meest geschikte platform is, hangt van verschillende zaken af. Lees dus verder als je twijfelt of Kickstarter voor jou is.

Afbeelding: Ondanks de miljoenen projecten, zijn gemiddelde funding bedragen rond de $10.000 veel realistischer. Zoals dit Spaanse project dat ik begeleidde.

Er zijn veel factoren die meespelen of Kickstarter voor jou het meest geschikte platform is. Maar ik wil je in dit blog alvast de belangrijkste 4 overwegingen geven die je mee moet nemen in jouw keuze. Zie het als een quickscan voor jezelf om te bepalen of dit Amerikaanse platform voor jou is.

Mega bereik

Als een groot, wereldwijd bereik voor jou een reden is om op Kickstarter te gaan staan, vraag je dan zelf even het volgende af:

Hoe groot is mijn netwerk internationaal? En ben ik in staat om wereldwijd 1000-en mensen te interesseren voor mijn project. Denk niet dat omdat er dagelijks miljoenen bezoekers op deze crowdfunding website komen deze ook automatisch op jouw campagne pagina komen.

Nou ja, er zijn hacks om deze wel automatisch op je pagina te laten komen op basis van Kickstarter’s algoritme. Zonder deze hacks gaat het dus niet vanzelf. Dat is eigenlijk wat ik je mee wil geven. Mega bereik. Ja. In potentie. Maar niet automatisch. Of vanzelf.

Kickstarter is een middel. Geen doel op zich. Oftewel, het feit dat je op Kickstarter staat betekent niet dat je meteen wereldwijd bereik hebt. Of vergelijk het even met Facebook. Een wereldwijd social media platform. Potentieel de kans om vrienden te worden met mensen van over de hele wereld. Nou ga eens voor jezelf na: Hoeveel internationale vrienden heb je nou echt in vergelijking met Nederlandse of Belgische? Hoe ligt die verhouding?

Do you speak English?

Yes ofcourse! In Nederland en België spreken we allemaal Engels. In België zelfs Frans en Duits. Maar dat terzijde. Het is misschien moeilijk voor te stellen. Maar er zijn genoeg landen in de wereld waar mensen niet of minder goed Engels spreken of begrijpen. Ja, natuurlijk richt jij je op het Engelssprekende publiek. Maar is dat echt zo? Zitten daar de meeste potentiële backers? Check dit.

En kom je er bijvoorbeeld achter dat de meeste potentiële backers uit een regio of land komen waar Engels niet zo gebruikelijk is als bij ons. Dan moet je jouw strategie wellicht aanpassen.

Credit vs debet

Hoe werkt Kickstarter? Belangrijk om te weten: Kickstarter werkt met pledges. Dit houdt in dat backers een commitment afgeven en pas bij vollopen van de campagne (wanneer de 100% is bereikt) het gekozen bedrag betalen via hun creditcard. Dit heeft twee gevolgen die belangrijk voor jou zijn om te weten.

Nummer 1. En ik herhaal: Kickstarter werkt met creditcards. Deze zijn in Nederland en Vlaanderen veel minder gangbaar als betaalmiddel dan in de V.S.. Hier betalen de meesten online met debet cards via iDeal of Bancontact/MisterCash. Zo wordt de betalingsmogelijkheid van je potentiële backers uit Nederland of België aanzienlijk verkleind. Check dus of het gangbaar voor jouw doelgroep is om met creditcard te betalen. Zeker als je ook andere doelgroepen wereldwijd wil converteren.

Nummer 2. Het funding bedrag dat je hebt opgehaald via Kickstarter kan in praktijk lager uitkomen doordat credit cards bouncen. Dit kan doordat er niet voldoende saldo op de bankrekening staat waar de credit card aan is gekoppeld. Of omdat een backer zijn pledge op het laatste moment intrekt. Hoe hoog is die bounce rate? Hou hiervoor veiligheidshalve 20% aan. I know, dat is hoog. Maar je kan het beter vantevoren weten, dan achteraf ineens met te weinig budget aan je project beginnen.

Alles of niets

Bij Kickstarter is het alles of niets. Erop of eronder. Dit is een typisch reward based crowdfunding platform waarbij je 100% van het doelbedrag moet halen. Dit brengt een risico met zich mee als je het bedrag niet haalt. Belangrijk is dus dat je jouw doelbedrag strategisch bepaalt. Zeker ook als je de vorige tip meeneemt.

Meer over hoe werkt Kickstarter

Zoals ik aan het begin schreef. Er zijn veel factoren die meespelen of jouw Kickstarter campagne een succes wordt. Maar ik hoop dat ik met deze tips in ieder geval een groot deel op weg heb geholpen. Wil je nu je eigen campagne starten, doe dan de gratis Starttraining. Hierin leer je alles wat je moet weten voordat je begint.

Zelf aan de slag?

De eerste stap die ik je aanraad is om je verder te verdiepen in het opzetten van een campagne.  Dat kan door je in te schrijven voor onze starttraining. Of aan de hand van dit handige boek: Het  Grote Crowdfunding Boekvan Simon Douw en Gijsbert Koren. Bekijk hier de review die we erover hebben geschreven, zodat je weet wat je eraan hebt. En hoe het je verder helpt.